Onze derde dag in Kopenhagen | Hippies, Paarden en Hamburgers

Vandaag deel 3 en daarmee alweer het laatste deel van mijn verslag over Kopenhagen. Lees deel 1 en deel 2 ook even voor het complete beeld van ons tripje. We hebben zoveel tofs gezien en gedaan!

Lee en ik stonden lekker bijtijds op om nog wat toeristische attracties te bezoeken zolang we de fietsen tot onze beschikking hadden. We gingen eerst naar één van de zoveel torens in Kopenhagen en geloof me dat zijn er veel. Helaas is deze toren in de winter niet toegankelijk.

Een zeer kleurrijke muur in de hippiewijk Christiana van Kopenhagen

Daarna zijn we naar Christiana gegaan. Dit is dé hippie-wijk van Kopenhagen, waar het gebruik van softdrugs erg normaal is. Het is een kleurrijke plek vol met creatieve uitingen, maar foto’s maken wordt niet gewaardeerd. Er wordt op straat namelijk openlijk gedeald en dat is zeer illegaal in Denemarken. Toch proberen ze jou als toerist over te halen tot de aankoop van een jointje. Ook beweren ze dat het echt niet strafbaar is.

Deens Smorrebrod met verschillende soorten beleg

Na ons bezoek aan Christiana gingen we de fietsen terugbrengen. Maar de verhuurder zei dat we ze nog wel een paar uurtjes gratis mee mochten nemen. We zijn teruggegaan naar de versmarkt om daar lekker smørrebrød (de Deense kost) te eten. Ik had smørrebrød met kip, asperge, champignon en bacon en Léon had er eentje met ei, garnalen, tuinkers en citroen zest. Ook hebben we van onze laatste Deense kronen nog wat macarons gekocht in de smaken passievrucht, bes en appel en dat waren oprecht de beste macarons die we ooit hebben gegeten. Die mis ik echt nu ik weer in Nederland ben.

De hoogste toren van Kopenhagen op het Christiansborg paleis

We hadden via internet een andere toren gevonden die wel open was en de hoogste toren van Kopenhagen bleek te zijn: de toren van het Christiansborg paleis. Vanuit deze toren kun je over Denemarken en zelfs een stukje Zweden uitkijken. En dat helemaal gratis! Deze toren is echt de moeite waard om te bezoeken en no worries er is gewoon een lift. Dus geen struggles met traplopen.

Koninklijke paarden bekijken in de stallen van Kopenhagen

Vlak naast de toren vind je de koninklijke stallen en aangezien ik in mijn vorige leven een paardenmeisje was, wilde ik daar heel graag heen. Voor een paar euro (omgerekend) mochten we naar binnen en konden we ook het museum deel bekijken. Met onze studentenkaarten kregen we trouwens korting, dus als je ooit gaat en je bent student… Neem die pas mee, kinders.

Daarna zijn we de fietsen alsnog terug wezen brengen en kreeg de man die ons korting had gegeven flink op zijn kop van zijn baas. Dat vond ik zo sneu voor hem, want wij waren natuurlijk super blij met de fietsen. Maar ja, niks aan te doen.

Een heerlijke hamburger van restaurant Cock's and Cows in Kopenhagen

We hadden besloten om de laatste avond uit eten te gaan, aangezien we de rest van de dagen gewoon netjes op het geld hadden gelet. Denemarken is relatief duur, dus we zochten iets betaalbaars en iets niet al te gezonds. Dat is nog best lastig in Denemarken, want veel mensen leven er echt heel gezond. Uiteindelijk besloten we naar Cock’s and Cows te gaan. Dit is een hamburger restaurant en een cocktailbar in één.

Toen we daar aankwamen, bleken ze echt vol te zitten. Gelukkig hebben ze iets van zes verschillende filialen verdeeld over Kopenhagen en konden we onze metrotickets gewoon gebruiken om naar een ander filiaal te reizen. Daar moesten we een half uurtje wachten, maar we waren dicht bij de winkelstraat, dus dan is een half uurtje natuurlijk zo om.

Solero Cocktail en The Smash Cocktail van Cock's and Cows in Kopenhagen

Eenmaal binnen bestelden we heerlijke burgers, frietjes en tot slot ook nog cocktails. Ik kan niet zo goed tegen alcohol, dus ik ging voor de mierzoete Solero (ja, net als het ijsje) met marshmallows en Léon voor The Smash en die was ook heel erg lekker.

Ik was heerlijk aangeschoten, maar gelukkig functioneert Léon beter na cocktails dan ik. We hebben nog boodschappen gedaan en zijn daarna gelukkig weer veilig teruggekomen bij onze AirBnb.

De ochtend erna vlogen we alweer terug. Na vertraging van ruim anderhalf uur, wegens hevige mist in Nederland, vlogen we dan eindelijk. Onderweg kregen we te horen dat het vliegveld van Eindhoven gesloten was voor inkomende vluchten en dus moesten we uitwijken naar Maastricht. Daar moesten we in het vliegtuig blijven tot er een uur laten bussen kwamen die ons alsnog naar Eindhoven brachten. Die busrit was een drama met een krijsend kind en zeer een asociale familie. Daarnaast moest ik vet nodig naar de wc, wat in het gelande vliegtuig niet mocht en in de bus niet kon wegens een verstopt toilet. Het was even afzien, naar we hebben het overleefd, haha. Uren later waren we gelukkig weer thuis.

Zoals je kunt lezen, was het een heel mooi avontuur en ik zou Kopenhagen aan iedereen aanraden. Het is een prachtige stad met beleefde en behulpzame mensen. Nagenoeg iedereen spreekt vloeiend Engels en als je goed oplet, valt het echt wel mee met hoe duur alles is. Deze twee arme studenten hebben het ook overleefd.

Welk land staat bovenaan jouw travel list?

Liefs,
Nadeche Jocelyn

P.S. Wegens deadlines, tentamen, werk en heel veel andere zaken heeft deel 3 van mijn travelblog een tijdje op zich laten wachten, maar nu is mijn verslag van Kopenhagen compleet.