Must see: Metéora in Griekenland

Als travelblogger wil je natuurlijk zoveel mogelijk van de wereld zien. Als ik op reis ga, wil ik dus niet all day long op het strand liggen. Toen Léon en ik afgelopen week in Griekenland waren, besloten we er lekker op uit te gaan. Onder andere naar de Metéora, ook wel het achtste wereldwonder genoemd. Dit wilden wij sowieso met onze eigen ogen gaan bekijken en het met jullie delen.

Om te beginnen zal ik eerst uitleggen wat de Metéora nou eigenlijk zijn. Dit zijn kloosters die gebouwd zijn op hoge en vooral steile rotspilaren. In sommige kloosters wonen nog nonnen of monniken en kan je voor een paar euro binnen kijken in deze bijzondere gebouwen. Het is heel erg mooi als je gelovig bent, maar ook als je (zoals wij) niet gelovig bent, is het toch heel gaaf om te zien.

Vanuit Pefkohori waar wij zaten, duurde zowel de heen als de terugreis zes uur. Om 05.20 lokale tijd, werden we opgepikt door een tourbus. Nadat onze reisgenoten ook ingestapt waren, vertrokken we richting de kloosters. Onderweg zagen we onder andere het Olympus gebergte, wat ik ook echt heel mooi vond. Terwijl we onze ogen uitkeken, vertelde een Duitse gids allemaal leuke verhalen en weetjes (waarvan we de helft niet konden verstaan :p).

Toen we eenmaal bijna bij de Metéora waren, kregen we (pas) te horen dat alle vrouwelijk bezoekers een rok aan moesten en alle mannelijke bezoekers een broek tot over de knieën. Lekker dan, daar zaten Léon en ik in onze veel te korte shortjes. Na een rit van zes uur bleek dus dat we eigenlijk niet naar binnen mochten. Gelukkig mocht ik een sjaal om knopen als een soort pareo en kreeg Lee een leenbroek van het klooster. Jammer genoeg mochten er in de kloosters geen foto’s gemaakt worden, maar laten we het erop houden dat we eruit zagen als clowns.

Ik zal kort omschrijven wat er in de kloosters te zien was. Er waren vitrines met heilige geschriften, gewaden en andere relikwieën. Verder waren er veel goudkleurige versieringen, muurschilderingen en afbeeldingen van heiligen. Ondanks dat wij dus niet gelovig zijn, was het wel apart om te zien, hoe zo’n klooster er vanbinnen eigenlijk uitziet en hoe knap het allemaal gemaakt is.

Al met al was het dus heel mooi, maar we waren wel gesloopt aan het einde van de dag. Na een busrit van twaalf uur, heb je er wel eventjes genoeg van. Wij in ieder geval wel. Toch hebben we er zeker geen spijt van dat we gegaan zijn.

Wat is het meest indrukwekkende dat jij ooit op vakantie hebt gedaan/meegemaakt?

Liefs,

Nadeche Jocelyn

?

1 thought on “Must see: Metéora in Griekenland”

• Mijn ouders waren er vorige maand ook, ze maakten een rondrit op het vasteland van Griekenland. Hun foto’s van de Meteora-kloosters waren indrukwekkend! Wat een uren op de bus zeg 😮 ik weet niet of ik dat er voor zou over hebben. Toen we op Kreta waren, gingen we met de jetfoil naar Santorini, dat was 2 uur heen en 2 uur terug, dat was al lang genoeg voor mij, wel absoluut prachtig, ik denk wel het mooiste wat ik tot nu toe gezien heb. Daar wil ik absoluut nog eens naar toe.